På Leas blog kan du læse om hvordan angst kan føles som at være fange i egen krop. Et fængsel hvor du selv er fange og fangevogter.
Angst

Mig og angst eller angsten og mig?

Måske undrer du dig over titlen i dette indlæg, og det forstår jeg godt! Men jeg vil prøve at forklare. Indtil jeg blev 24 år, har jeg uden at vide det levet med angst eller mere specifikt panikangst. Jeg har ofte følt at jeg var låst inde i et fængsel i min egen krop. Efter store angstanfald har jeg været spærret inde i min egen krop i flere dage, ja nogle gange uger. Jeg blev angst for angsten, og troede at hvis jeg forholdt mig i ro hjemme under dynen, kunne jeg undgå den. Kort sagt; angsten havde overtaget mit liv.

Det var angsten der bestemte ALT hvad jeg gjorde og tænkte. Hvis jeg blev spurgt om jeg ville med i biografen takkede jeg nej. Min angst begyndte faktisk bare ved tanken om hvad der kunne ske ved at gå udenfor min dør.

Hvad nu hvis jeg besvimer? Er der for varmt derinde så jeg bliver dårlig og får et angstanfald? Får jeg hjertestop og dør? Vil mine organer svigte? Vil jeg kaste op? Hvad nu hvis bussen ikke kører når jeg skal hjem igen? Opdager mine venner at jeg er bange? o.s.v

Angsten kom altid i første række, og mig i anden.

I 2017 kom jeg på et behandlingsforløb der vendte op og ned på den måde jeg håndterede min angst på. Jeg husker især en øvelse som jeg stadig den dag i dag bruger når jeg mærker angst.

Brug denne øvelse når du mærker angst: Fokusskifte

  1. Stil dig foran et vindue eller en rude med en god udsigt.
  2. Tag en tusch og tegn en stor mand på ruden med nogle få detaljer på.
  3. Stil dig ca. 4-6 meter fra ruden med ansigtet mod manden.
  4. Kig godt på manden du har tegnet og beskriv ham med ord. Hvordan ser han ud? Hvilket tøj har han på? Er han glad? osv
  5. Fokuser nu på udsigten. Beskriv i detaljer hvad du ser.
  6. Kig nu på manden igen. Kan du se den smukke udsigt bagved? Ser du alle de dejlige detaljer ved udsigten lige så skarpt som før?
  7. Kig igen på udsigten. Kan du se mandens detaljer?

Forstil dig at manden du har tegnet er din angst og udsigten dit liv. Manden (angsten) vil altid være der, men han skal ikke i fokus. Det er okay at han engang imellem dukker op og viser sig, men vi skifter hurtigt fokus på udsigten igen. Vores fokus skal være på udsigten bag angsten; altså dit liv.

Hvis du ligesom mig kæmper med angst eller har symptomer på angst, så kan du lige så godt nu lære at kontrollere din angst – for den forsvinder aldrig!

Jeg vil i de kommende indlæg fortælle mere om hvordan jeg fokuserer på at få mit liv fyldt med glæde og oplevelser i stedet for fyldt med angst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Må jeg gerne tilpasse annoncer til dig? Mine partnere indsamler data og bruger cookies til annoncetilpasning og -måling. Læs mere om hvad mine partnere bruger data tilBeslutningen kan ændres senere inde på siden med Cookie- og Privatlivspolitik.

Nej tak